[designpanel] Schone handen
- Design
- 20 sep 2016 @ 08:00
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Designpanel
- 20 sep 2016 @ 08:00
- Nanny Kuilboer
VanBerlo heeft in samenwerking met Reckitt Benckiser voor Dettol een nieuw en goedkoper zeepflesje ontwikkeld, zodat consumenten in ontwikkelingslanden zich ook vloeibare zeep kunnen veroorloven op een hygiënische manier. Het flesje staat ook omgekeerd stevig, zodat zelfs de laatste druppel benut kan worden. Wat vindt ons panel van designers?
Helmich van Herpt, Boom Creatives
Dit oogt zondermeer als een lekker eenvoudig, vriendelijk design. Misschien moet ik er mijn handen niet aan vuilmaken, omdat ik het product niet fysiek voor mij heb, maar de overige voordelen ten opzichte van een ordinaire knijpfles of fles met kanteldop zoals we veel bij haarcosmetica zien, ontgaan mij enigszins. Je hebt twee handen nodig en niet maar één zoals bij een traditioneel, doserend pompje waar de prijs tegen afgezet wordt. Maar wellicht is dit meer een issue met de onderbouwing waarbij de nieuwe verpakking slechts met het bestaande pompje wordt vergeleken en niet met andere bestaande, kosteneffectieve zeepoplossingen. Daartegenover: ruime punten voor de onderscheidend vriendelijke vormgeving.
Rapportcijfer: 7,5
Ronald Lewerissa, FLEX/design
Het beoordelen van het structural design zonder dat je de verpakking fysiek in handen hebt, is altijd lastig. Uiteindelijk gaat het erom hoe goed die functioneert of hoe lekker die in de hand ligt. Het doel van Dettol om de markt in landen als India te ontwikkelen met producten met een hogere toegevoegde waarde zijn in vele opzichten waardevol. Als de verpakking er dan goed uitziet en er bovendien een technisch innovatief werkingsprincipe is ontwikkeld, word ik enthousiast. Of de bediening ook heel intuïtief is vraag ik me af. Sprietst de vloeibare zeep uit het naar voren wijzende tuitje niet de verkeerde kant op? Moet ik in de fles knijpen of op het piepkleine tuitje drukken? Hoe de verpakking ondersteboven zou moeten werken is al helemaal onduidelijk. Wat nu precies de toegevoegde waarde is, vind ik te onduidelijk maar omdat hij er op de foto zo mooi uitziet wel een 8 waard.
Rapportcijfer: 8
Pieter Steenaert, BrumDesign
Met Dettol Squeezy bewijst VanBerlo dat goed design vaak niet alleen esthetisch is, maar ook een belangrijke maatschappelijke rol kan vervullen. Hygiëne is een duidelijk probleem in ontwikkelingslanden en daarmee een interessante markt voor een club als Reckit Benckiser.
De Squeezy-flacon is op zich niet heel verrassend. Een knijpfles die met één hand te bedienen is, bestaat allang in de sauzenbusiness. Maar deze is vast technisch beter én is mooier voor een vloeibare zeep.
Is er dan geen kritiek? Een snelle shopsafari in India leert dat de Squeezy inderdaad de goedkoopste fles is, maar per ml nog steeds net zo duur is als de klassieke, grotere pompfles. Daarnaast had de vorm meer eigenheid mogen hebben en kan ik kritiek hebben op het grafische ontwerp. Ook zet ik mijn vraagtekens bij de marketingstrategie: kopers laten zich emotioneel leiden door óf hygiëne óf geur en Dettol maakt in het verdere assortiment hier geen keuze in. En waarom is de fles niet hier verkrijgbaar? Maar het is een 3D-designcase, en dat beoordeel ik met een mooie 9.
Rapportcijfer: 9
Ons panel van marketeers heeft ook hun oordeel geveld. Lees hun onderbouwing in MarketingTribune 16, 20 september 2016.
Karlijne Bos, senior brand manager Pearle Opticiens: 8
Marc van Eck, partner Business Openers: 8
Henry van der Zeeuw, marketingdirecteur Brandmasters: 9
Ook je design (packaging, corporate, 3D, digital of online) laten beoordelen door ons panel, mail dan naar design@marketingtribune.nl.
Eerder beoordeelde designs:
Robeco SummerNights
Brouwers
Nemo
Conimex
Royal FloraHolland
Rood Met Zwarte Stippen
I sea pasta
Melkweg
Hooghoudt
De Wijndragers
Ahoy
Pluggerz
Appelsientje
Ziggo Sport
TomTom Bandit
Holland Master Kazen
Bols Vodka
Luxor
Cacao Barry
Google
Etos huismerk kruidentheecollectie
Coca-Cola
Riscos vis in blik
CliniClowns
Vivera
Spaarne Gasthuis
Ranja
Spotify
Senseo
ING
Aviko
Transavia
Dorset Cereals
Nationaal Militair Museum
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- PostNL lanceert decemberzegels met... 18-11-2024
- G-Star en Museum Rembrandthuis... 31-10-2024
- Suite702 creëert kunstige campagne... 28-10-2024
- BNO lanceert mission statement AI25-10-2024
- Nathalie van Sasse van Ysselt is... 20-10-2024